Wednesday, 18 December 2013

20 Things I Should Have Known at 20

1. The world is trying to keep you stupid. Frombank fees tointerest rates to miracle diets, people who are not educated are easier to get money from and easier to lead. Educate yourself as much as possible for wealth, independence, and happiness.
2. Do not have faith in institutions to educate you. By the time they build the curriculum, it’s likely that the system is outdated– sometimes utterly broken. You both learn and get respect from people worth getting it from by leading and doing, not by following.
3. Read as much as you can. Learn to speed read with high retention.Emerson Spartz taught me this while I was at a Summit Series event. If he reads 2-3 books a week, you can read one.
4. Connect with everyone, all the time. Be genuine about it. Learn to find something you like in each person, and then speak to that thing.
5. Don’t waste time being shy. Shyness is the belief that your emotions should be the arbitrators of your decision making processwhen the opposite is actually true.
6. If you feel weird about something during a relationship, that’s usually what you end up breaking up over.
7. Have as much contact as possible with older people. Personally, I met people at Podcamps. My friend Greg, at the age of 13, met his first future employer sitting next to him on a plane. The reason this is so valuable is because people your age don’t usually have the decision-making ability to help you very much. Also they know almost everything you will learn later, so ask them.
8. Find people that are cooler than you and hang out with them too. This and the corollary are both important: “don’t attempt to be average inside your group. Continuously attempt to be cooler than them (by doing cooler things, being more laid back, accepting, ambitious, etc.).”
9. You will become more conservative over time. This is just a fact. Those you surround yourself with create a kind of “bubble” that pushes you to support the status quo. For this reason, you need to do your craziest stuff NOW. Later on, you’ll become too afraid. Trust me.
10. Reduce all expenses as much as possible. I mean it. This creates a safety net that will allow you to do the crazier shit I mentioned above.
11. Instead of getting status through objects (which provide only temporary boosts), do it through experiences. In other words, a trip to Paris is a better choice than a new wardrobe. Studies show this also boosts happiness.
12. While you are living on the cheap, solve the money problem. Use the internet, because it’s like a cool little machine that helps you do your bidding. If you are currently living paycheck to paycheck, extend that to three weeks instead of two. Then, as you get better, you can think a month ahead, then three months, then six, and finally a year ahead. (The goal is to get to a point where you are thinking 5 years ahead.)
14. Get a six-pack (or get thin, whatever your goal is) while you are young. Your hormones are in a better place to help you do this at a younger age. Don’t waste this opportunity, trust me.
15. Learn to cook. This will make everything much easier and it turns food from a chore + expensive habit into a pleasant + frugal one. I’m a big Jamie Oliver fan, but whatever you like is fine.
16. Sleep well. This and cooking will help with the six pack. If you think “I can sleep when I’m dead” or “I have too much to do to sleep,” I have news for you: you are INEFFICIENT, and sleep deprivation isn’t helping.
17. Get a reminder app for everything. Do not trust your own brain for your memory. Do not trust it for what you “feel like” you should be doing. Trust only the reminder app. I use RE.minder and Action Method.
18. Choose something huge to do, as well as allowing the waves of opportunity to help you along. If you don’t set goals, some stuff may happen, but if you do choose, lots more will.
19. Get known for one thing. Spend like 5 years doing it instead of flopping around all over the place. If you want to shift afterwards, go ahead. Like I said, choose something.
20. Don’t try to “fix” anyone. Instead, look for someone who isn’t broken.

Friday, 27 September 2013

untuk calon SPM 2013

SOALAN BOCOR SPM 2013...SUDAH BACA, PANDAI SIMPAN K...

1. Siapakah yang membuka Melaka?
a. Param
b. Parameswari
c. Paramugari Terlampau
d. Parameswara
e. Parang Kontot

2. Pada tahun 1771, seorang penjelajah Inggeris telah tiba di sebuah kawasan yang dikenali sebagai New Hebrides, siapakah dia?
a. Kapten Hook
b. Kapten Crook
c. Kapten Cook
d. Kapten Cool
e. Kapten Boleh

3. Siapakah yang pernah menjadi pemerintah Sarawak?
a. Brooke Shields
b. James Beruk
c. James Bond
d. Sapok Biki
e. James Brooke

4. Siapakah yang membuka Pulau Pinang?
a. Torch Light
b. Traffic Light
c. Francisca Peters
d. Light and Easy
e. Francis Light

5. Salah seorang pahlawan melayu terbilang?
a. Tuk Janggut
b. Tuk Misai
c. Tuk Sideburn
d. Tuk Misai A Galak
e. Tuk Bulu Hidung

6. Pahlawan Melayu di Pahang?
a. Mat Kilau
b. Mat Silau
c. M Daud Kilau
d. Mat Sentul
e. Mat Rempit

7. Siapakah Residen Inggeris di Negeri Perak yang dibunuh oleh Datuk
Maharajalela?
a. Jawa Jerongos
b. J.W.W Birch
c. Jay Jay
d. J.W.Marriot
e. Jawa Rangers

8. Negara manakah yang menjajah Tanah Melayu selepas Portugis?
a. Ayam Belanda
b. Bela Anda
c. Blender
d. Belanda
e. Blunder

9. Apakah antara hantaran yang diminta Puteri Gunung Ledang kepada Sultan Melaka?
a. 7 dulang hati nyamuk
b. 7 dulang tongkeng ayam
c. 7 dulang tahi hidung
d. 7 dulang tahi lalat
e. 7 dulang gigi arnab

10. Siapakah puteri Pahang yang mencintai Hang Tuah?
a. Tun Mahathir
b. Tan Tin Tun
c. Tun Tak Tahu Eja
d. Tun Teja
e. Arnold Susahanakeja

11. Siapakah puteri Negeri China yang berkahwin dengan Sultan Melaka?
a. Puteri Hang Li Po
b. Puteri Kepala ***** Hang!
c. Puteri Opah Hang!
d. Puteri Hang Go Poh
e. Puteri Hang Cing

12. Ikan apakah yang melanggar Singapura?
a. Ikan Bilis
b. Ikan Masin
c. Ikan Kembung Masak Asam
d. Ikan kekek mak iloi-iloi
e. Ikan Todak

13. Siapakah Ketua Kominis Malaya?
a. CIMB Bank
b. Chin Peng
c. Soh Chin Aun
d. Chim Pan Zee
e. Chin Chau

Hayatilah sejarah negara kita.
Selamat Menyambut Hari Merdeka ke-56..
Selamat hari kemerdekaan yg ke 56. "Malaysia ku yang berdaulat. Tanah tumpah darah ku..

Friday, 30 August 2013

memang tak salah :)

Tudung Labuh..?? (Ambil ikhtibar sayang-sayangku semua)

SITUASI ZAMAN SEKARANG..
Ehh, sejak bila jadi ustazah ni kak??"

" Amboi, labuh benor tudung alim dah dia sekarang ye??"

" Dia tu ustazah sekolah mana erk?"

" Anak jiran kita tu belajar sekolah agama kat mana? Sekolah pondok ke?"

" Sejak bila pula si A ni pakai tudung labuh?"

:: Tudung labuh tu bukan hak seorang ustazah atau alim ulama, TAPI HAK SEMUA WANITA. Kan?? Tak semestinya tudung labuh sampai nak cecah ke lantai, yang penting menutup dada sepenuhnya dan berpakaian menutup aurat. ::

*Orang Yang Menutup Aurat Tak Semestinya Baik Tetapi Orang Yang Baik Adalah Orang Yang Menutup Aurat .

*Tudung Labuh itu bukan milik USTAZAH. Actually, milik MUSLIMAH. Muslimah yang solehah. Solehah itu bukan diwarisi, kita kena cari..

*Pakai tudung labuh tak wajib . . tapi melabuhkan tudung itu wajib !

~Saya Bertudung Labuh Bukan Atas Niat Untuk Tunjuk ' Alim'
Tapi ..
Awak Kena Faham ...
Saya Nak Bagitau Umum ...

Bahawa Saya Bertudung Labuh Adalah Kerana Ingin Menjaga Maruah Diri Dan Agama ..

Saya Nak Bagitau .. Bahawa Masih Ramai Lagi Orang Di Luar Sana Yang Memperjuangkan Islam !

Saya Nak Bagitahu .. Yang Islam Takkan Pernah Pupus .. Tapi Dia Akan Terus Berkembang ~

Dan Orang Seperti Saya Tak Layan Gangnam Style , Harlem Shake Dan Yang Paling Terbaru GWIYOMI
# Terlalu Terikut Dengan Budaya Luar ..

Dan Apa Yang Saya Nak Semua Orang Tau ..

Saya Tak Pernah Kisah Kalau
Orang Nak Kutuk Saya Kerana Memakai Stoking ..Sarung Tangan Dan Bertudung Labuh

Saya Ulangi ! Tak Pernah Ambil Kisah ... Kerana Saya Tahu ..
Allah Akan Selalu Merahmati Pengorbanan Saya Yang Berpanas Untuk Menutup Aurat

Dan Apa Yang Paling Saya Banggakan Adalah ..

Saya Tak Terus-menerus Terjebak Dengan Maksiat Dan Dosa Kerana Berpakaian Seksi .. Berpegangan Dengan Yang Bukan Halal Bagi Saya ...Dan Sebagainya ..

Bolehkah Awak Cuba Untuk Menghormati Dan Memahami Saya ???

" Harap tudung je LABUH.... perangai..... ??''
Kenapa perlu disalahkan TUDING bila si pemakainya yang tersalah LANGKAH..??
Tudung tak SALAH..yang SALAH pemakainya...
Dan yang BERTUDUNG LABUH tak semestinya BAIK...BENARLAH.. Tapi kami sudah mecuba sedaya upaya untuk menutup AURAT kami dengan SESEMPURNA yang mungkin..dan ketahuilah dengan bertudung LABUH, kami juga bukan MALAIKAT yang terpelihara dari LUPA, ALPA, NAFSU dan sebagainya..,
Kami hanya WANITA akhir zaman yang masih MENCARI nilai SOLEHAH dalam diri ini..

p/s : Andai kami SALAH, TEGURLAH..bukan CEMUHAN yang DIBERI..usah disalahkan labuhnya tdung kami..kerana hakikatnya kami juga insan BIASA yang masih TERCARI-CARI nur IMAN....

Orang pakai purdah ke niqaab ke tudung labuh ke , bukan sebab nak tunjuk kami ni baik sayang .. bukan nak tunjuk diri kami Solehah sayang .. bukn nak habaq kami wanita Syurga sayang ..
Tapi kami nk JADI BAIK , kerana kmi juga jahil .. Kami bukanlah SOLEHAH , tapi kami ingin jadi SOLEHAH ..
Kami tahu kmi tak layak untuk berada di Syurga Allah .. Tapi tak salahkan kami usaha menggapai SYURGA tu? Kerana kami tak sanggup untnk mnanggung azab Neraka Allah ..

Lagi satu perlu ke kami tunjuk diri kami yg SEBENAR hanya untuk tidak digelar hipokrit sehinggakn membuka luas AIB-AIB kami ?
Siapa cakap adik-adik dan akak-akak tak layak pakai macam kami? Semua orang pun boleh sayang .. Tidak dikhususkn orang-orang tertentu untuk memakainya ..
Selagi adik-adik dan akak-akak bergelar HAWA , memang sangat-sangat dialukan .. Tafaddhol kalau nak pakai .. tak ada orang nak halang .. Islam itu sangat mudah dan INDAH sayang .. Jangan kita susahkan ..

-------------------------------------------------------------------------------------

PERSOALANNYA.. ADAKAH SEMUANYA BENAR??


Benarkah wanita solehah dan bertudung labuh ni tak suka bergaul dengan wanita yang solehah juga tapi cuma dia tak pakai tudung labuh?

Benarkah wanita yang bajet solehah ini tak nak bergaul dengan wanita yang dianggap kurang solehah?

Benarkah wanita solehah hanya berusrah dan bergeng dengan orang yang sefikrah dan sepesen dengan dia sahaja?

Benarkah wanita solehah lebih rapat dengan geng-geng khemah dan payung terjun sahaja (maknanya tudung labuhlah, sebab depa punya tudung ni macam superman bila kena tiup angin) ?

Seriously talking,
I found those people above oftenly throughout my life.

Menyebabkan wanita-wanita lain yang nak berhijrah berasa takut nak dekat dengan wanita-wanita solehah ni.

Satu diorang tak ada keyakinan nak berkawan dengan korang
dua rasa tak layak
tiga takut kena bash je dengan korang

Tak macam lelaki, senang masuk
Lelaki tu soleh macam mana pun, penampilan dia tak banyak beza
(stiil ja boleh pakai suar jeans and jaket kulit crocodile)

Tapi kalau perempuan,
Uuu tudung labuh baq hangggg!
Takut aku.

So macam mana?
Muslimah please

Give your own true story

To prove to everyone including me
That
I am tootally wrong.

Will read with pleasure

Berukhuwah kerana Dia, bukan memandang pemakaian semata-mata. Lain orang, lain penceritaannya. Jangan pula memandang mereka yang baru nak berubah ni dengan pandangan tak baik. Hanya Allah yang layak menghakimi seseorang. Sebagai hambaNya, kita wajib mengajak seseorang kepada yang makruf(baik). Dakwah secara lembut itu lebih indah. Wallahu'alam.

Wanita yang betul-betul solehah, boleh masuk dengan semua jenis orang, boleh sebarkan cinta kepada semua wanita lain tanpa membuatkan orang lain rasa janggal dengan dia. Wanita yg betul-betul solehah juga akan really make effort untuk menyampaikan dakwah kepada wanita lain dan bukannya berada dalam kelompok usrah mereka sahaja tapi turun berdakwah dengan kelompok yang sangat memerlukan pengisian rohani.
Bertudung singkat ke tudung labuh. Mengikhlaskan hati dan cuba sedaya upaya utk istiqomah dalam beribadat.

Jom sama-sama KEJAR SYURGA Allah ..

Hukum memakai tudung menampakkan dada adalah haram
Menurut Ustaz Kazim dalam ceramahnya, wanita yang memakai tudung tapi menampakkan dada, lengan dan berpakaian ketat adalah HARAM. Bertudung seperti itu dipanggil Tabarruj (fitnah).
Jika kita menolak konsep menutup aurat, itu akan menjadi sebab untuk kita masuk ke Neraka. nauzubillah min zalik. Sekarang ni dah terang la bahawa hukum memakai tudung pendek menampakkan dada adalah haram.

Jangan salahkan TUDUNG kalau akhlak seseorang tu buruk. Menutup aurat tu perintah Allah.. -.-
Baik atau jahat semua itu boleh diperbaiki kan..??

Wallahu a'lam..

Saturday, 17 August 2013

belajar jepun ckit2... :)

ohaio gozaimasu~
slamat pagi

konnichiwa~
slamat petang

oyasumi~
slamat malam

tadaimaa~
saye dah baliik

iterashaii~
slamat jalan~jalan leklok yeeee~

yoroshku onegaishimasu~
sila beri tunjuk ajar

taskete kudasaiiii~
tolooooonggggg

domo~
helo / haii

moshi~moshi~
hellooo

arigatou gozaimasu~
tengkiu beri mac

wakarimashta~
ok2..paham2..

tsuki desu~
aku ske kat ko la..[sambil wat muke blushing2..ngehehe]

aishiteru~
i love u

daijobu kaa~
ko ok tak ni?

daijobu
ok2 no problem

betseni
takde ape..buah klape..

nandemonaiyoo~
takde pape laaa..

kakkoooiii~
coooolll~

kawaaaiiiii~
kiiuuutnyeee~

nani koreee~
ape niii?

nandayo~
apehalnyee

korewa kore sorewa sore
gitu gitu la gini gini la..

anata~
dalinng~sayaang~

oishiii~
sedapnyeee

kimochii~
rasa best je..sedap je..

nani ka okashi?
ape yang lawak sangat hah?

ganbatte~
best of luck~smoge bejayee

itadakimasuu~
aku makan dulu yek

Saturday, 6 July 2013

terajanglah ayahmu ini..

Tuhan jagakan aku ^^




Dialog ayah dan anak gadisnya. Anaknya itu dianugerahkan Allah wajah yang cantik ayu, cun melecun. Barangkali menurun gen dan dna ayah ibunya yang ensem dan cantik jelita.

Si anak memulakan dialog dengan ayahnya.

Anak: "Ayahku yang termacho, boleh tak sy nak letak gambar-gambar sy kat facebook? Instagram?"

Ayah: "Boleh bila kamu sendiri yakin boleh jawab soalan ini."

Anak: "Utarakan saja soalanmu itu ayahku yang bijaksana."

Ayah: "Pertama, YAKINkah kamu tidak akan terjerat dengan dosa berTABARRUJ?"

Anak: "Em. Tidak yakin sepenuhnya."

Ayah: "Kedua, YAKINkah kamu tidak akan terjerat dengan pujian orang ramai sehingga timbul dalam hatimu RIYA', TAKABBUR lagi UJUB, BONGKAK dan SOMBONG, ANGKUH dan BESAR DIRI, BANGGA dan HEBAT? Itu juga menjadi DOSA."

Anak: "Em. Juga tidak yakin sepenuhnya."

Ayah: "Ketiga, YAKINkah kamu niat yang baik pada asalnya - maybe niat kamu hanya untuk memperkenalkan diri dengan rakan-rakan lama - akhirnya menjadi NIAT untuk MENUNJUK-NUNJUK, MENDAPATKAN PUJIAN, MENCARI POPULARITI, MENGUMPUL PENGIKUT, MENDAPATKAN PUBLISITI? Itu juga DOSA bila niat bukan lagi kerana Allah."

Anak: "Em..juga tidak yakin.."

Ayah: "Jadi, jika kamu tidak yakin ianya TIDAK akan menjurus kepada mendapat ganjaran DOSA, maka jawapannya sudah ada pada kamu."

Anak: "Tapi, cemburulah tengok orang ramai followers. Mereka letak gambar-gambar je pun. Tayang muka kemudian dapat ribuan likes. Padahal statusnya tidaklah bermanfaat pun."

Ayah: (Senyum dan tergelak)

Anak: "Kenapa ayah gelak?"

Ayah: "Sepatutnya kamu simpati pada mereka. Mereka mungkin tidak pernah minta izin dengan ayah mereka, tak tanya pendapat ibu bapa mereka, tak tanya pendapat ustazah mereka dulu."

Anak: "Hm..ya, maafkan saya ayah." (muka sedih)

Ayah: "Hai, tidak terasa cukupkah ayah dan ibu puji kamu cantik? Adik, kakak dan abang puji kamu cantik? Kelak, suami pula akan puji kamu cantik. Pujian siapa lagi yang lebih ikhlas berbanding keluarga sendiri?"

Anak: (Senyum) "Terima kasih ayahku yang macho! Kata-kata ayah menyedarkan saya.."

Lantas si anak meraih tangan ayahnya yang sudah tua itu, menyalami dan memeluk erat-erat. Si anak bersyukur, ayahnya bukan ayah yang dayus dalam menjaga anak gadisnya. Dalam hatinya berdoa,

"Tuhan, jagakan ayah dan ibuku dari api neraka. Amin."

Sunday, 30 June 2013

:D


just TRY your best in your life, and NEVER give up :)
cause you don't know what come after that...

=)


^ to love someone deeply
gives you STRENGTH.
being loved by someone deeply
gives you COURAGE =) ^

Friday, 28 June 2013

kenapa tak pernah ada yg usha sy?? ^_^



Indah sungguh cuaca pagi itu.Angin bertiup tenang.Sinaran mentari lembut menerangi alam.Tapi sayang, itu semua tidak dapat memadam kegundahan hati sebiji epal yang berada nun di pucuk.Sejak seminggu lalu epal itu asyik berfikir, kenapa aku tidak dipetik orang? Kulitku licin mulus. Warnaku merah bersinar. Sesiapa yang melihat pasti terbakar seleranya. Pasti mereka terbayang betapa manisnya rasaku.Tapi kenapa aku tidak dipetik orang?

Epal tersebut memandang ke bawah.Hairan, kenapa manusia memilih kawan-kawannya yang berada di bawah sana.Bukankah mereka tidak mendapat angin paling bersih dan cahaya paling murni seperti aku yang berada di puncak paling murni ini? Bukankah rakan-rakanku itu ada yang sudah buruk dirosakkan seranggga?

Epal tersebut bingung memikirkan kenapa rakan-rakannya yang telah pun disentuh dan dibelek-belek menjadi pilihan, bukan dirinya yang belum tercemar dan dicuit orang.Apa kurang dirinya ini? Perasaan rendah diri mula bertandang. Makin lama makin menebal, diselangi rasa kecewa dan bimbang Murungnya tidak terganggu lagi. Lalu, pada pagi yang damai dan indah itu, epal tersebut menggugurkan dirinya ke tanah.Apabila sudah berada dibawah,hatinya gembira bukan kepalang. Sedetik lagi aku akan dipilih manusia.Warna merahku yang berkilau dan kulitku yang licin mulus ini pasti mencairkan liur mereka.
Epal menanti manusia bertuah itu.Malangnya sampai ke malam, tiada seorang pun datang mengambilnya.Buahan-buahan yang tergantung mudah dicapai tangan juga menjadi pilihan orang.Yang sudah dibelek-belek, dicuit-cuit dan disentuh-sentuh juga menjadi buruan.Rasa gembira bertukar menjadi risau.Daripada risau menjadi sedih.

Siang berganti malam, hari berganti minggu.Kasihan..akhirnya epal tersebut busuk ditanah menjadi habuan ulat dan serangga perosak….

Wanita itu ibarat epal. Buah yang tidak berkualiti amat mudah dipetik.Ia beguguran di tanah.Tapi epal yang tidak mampu dibeli, berada dipuncak.Susah dipetik susah digapai.Mahkota seorang gadis adalah sifat malu.Apabila hilang sifat malu,hancurlah maruahnya.Mereka sanggup jatuhkan martabat tingginya supaya dijamah orang lain.

Disaat tak ada yang memetik kerana ketinggianmu,janganlah kau kusutkan jiwamu hingga kau rela dipetik dan dijamah oleh sesiapapun. Seperti epal yang mudah dipetik ditepi jalan. Tungulah, Allah pasti mengirimkan seseorang yang bersedia memetikmu pada ketinggian. Ketinggian yang hanya boleh dipanjat dengan tangga keimanan dan ketakwaaan seseorang.

Dan untuk jawapan kepada soalan "Kenapa Tak Pernah Ada Yang Usha Saya" adalah ,Allah jadikan Epal yang paling tinggi adalah salah satu sebab untuk menyelamatkanmu dari dosa jika kamu berada rendah pada dahan pokok yang rendah.Di dunia mungkin kamu merasa rendah diri kerana tiada lelaki yang usha kamu tapi ingatlah bahawa kamu Allah pelihara dari dosa dan maksiat..

c&p

though us of meaningfull

One day, a rich dad took his son on a trip. Wanted to show him how poor someone can be. 
They spent time on the farm of a poor family.

On the way home, dad asked, “Did you see how poor they are? What did you learn?”.

Son said, “We have one cat, they have four,
we have pool, they have rivers,
we have lanterns at night, they have stars,
we buy foods, they grow theirs,
we have walls to protect us, they have friends,
we have encyclopedias, they have Quran.”
Then they headed, “Thanks dad for showing me how poor we are.”
 : It’s not all about the money that make us rich, it’s about simplicity of having God in our lives.

cp

ayt hari ni

in this world,
there is always going to be people who are better than you,
so stop comparing yourself to others,
and just try to be the best you can be.

Tuesday, 28 May 2013

lagu d'berik org ngan ku (xda tune jak) ^.^



Adakah Kau Juga menerimaku
Yang ku Nampak hanya,
Jelingan jernih matamu,
Kau membuat aku jatuh cinta,
Kali pertama memandangmu,
Ku tahu, engkau ratu di hati

Namun aku tertanya,
Adakah kau juga mencintai diriku?
Ku bingung bila memikirkannya,
Saat kau terpahat di hatiku,
Ku tahu, engkau ratu di hati,

Uhuh..
Benarkah perasaan ku ini,
Yang kau juga ingin menerimaku,
Akhirnya aku ucapkan,
Yang Aku Cinta Kamu

Tapi baru kini ku rasa yang ku dah bahagia


Kerna kau menerima cintaku

Friday, 29 March 2013

Tanda Si dia Menyukai Anda






Untuk mengetahui seseorang perempuan / lelaki itu menyukai seseorang amatlah banyak kerana ianya terpulang kepada individu itu sendiri.


1. Dia sering membuat 'eye contact' dengan anda kemudian tersenyum. Jika hanya sekali kemungkinan besar mungkin kerana terdapat tahi mata di muka anda. Namun, jika sering kali dia memberikan senyuman kepada anda, itu bermakna dia merasakan anda seorang yang menarik dan ingin menceriakan hidup anda dengan senyuman dia.
.
2. Dia akan cuba mencari cara untuk berborak dengan anda. Dengan cara meminjam alat tulis, bertanyakan soalan ataupun bertanya khabar, sudah cukup bagi dia merasakan kemesraan itu.
.
3. Ketika dia berborak dengan anda, dia akan nampak gelisah dan resah. Dia akan lebih cenderung bermain-main dengan rambutnya mahupun dengan jarinya kemudian akan kelihatan malu-malu sehinggakan mukanya menjadi merah (blushing). Namun bagi sesetengah perempuan, anda akan nampak dia memberikan perhatian 100% ketika anda bercakap.
.
4. Dia lebih cenderung untuk melakukan sentuhan terhadap anda seperti menepuk bahu anda, menyentuh tangan anda atau mungkin juga mencubit anda dan bukannya 'body contact' dalam permainan rugbi. Paling tidak pun, si dia akan cuba berada rapat dengan anda.
.
5. Apabila ditanya sama ada dia suka siapa, dia akan kata, "adalah ..." sambil memberikan senyuman. Adakalanya juga dia akan buat anda cemburu dengan mengatakan dia sukakan seseorang yang popular di tempat anda belajar atau bekerja hanya untuk melihat reaksi anda.
.
6. Dia juga akan bertanya siapa yang anda suka dengan perasaan ingin tahu. Kemudian si dia akan mula mengkritik gadis itu sikit demi sedikit kerana perasaan cemburu terhadap gadis tersebut. Bagi sesetengah perempuan, mereka akan memuji perempuan tersebut sambil memberikan senyuman palsu semata-mata untuk menutup rasa cemburu.
.
7. Ketika anda dan dia keluar bersama kawan-kawan, dia akan lebih cenderung berjalan di sebelah anda sama ada anda sedar atau tidak.
.
8. Si dia akan mengharapkan anda untuk mengajaknya keluar dengan mengulang perkataan "bosannye ....." atau mungkin bertanya tentang filem terbaru di pawagam. Jika si dia agak terdesak untuk mengajak anda keluar, dia akan menggunakan perkataan "saya belanja".
.
9. Dia tahu mengenai hal peribadi anda. Dia tahu tentang keluarga anda, apa yang anda suka, apa dan anda tidak suka malahan mungkin juga dia tahu perangai anda sendiri yang anda tidak tahu. Dia akan selalu melawat profile anda di facebook. Dalam kata lain, dia ialah seorang 'stalker'!
.
10. Apabila anda telah mula mendengar cerita daripada kawan-kawannya bahawa dia sering bercerita tentang anda, sehinggakan membuat kawan dia loya, itu bermakna dia amat-amat memuja anda.
.
11. Dia akan cuba untuk sentiasa bersama anda. Dia akan cuba menjadi yang terbaik untuk anda. Menjadi peneman ketika anda susah mahupun senang. Dia akan cuba untuk menelefon anda atau sekurang-kurangnya sms anda. Jika dia tidak berbuat sedemikian untuk satu hari, seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena padanya.

Rasulullah~ Gambar-Gambar Eksklusif Peninggalan Rasulullah SAW: Sungguh Menyentuh Qalbu Dan Menambah Kecintaan Terhadap Baginda

Bila kita berjauh jarak dengan sang terkasih Muhammad Rasulullah. Kita hanya boleh menjumpainya melalui do'a-do'a yang kita lantunkan, memohon syafa'at Nabi untuk keselamatan kita di akhirat dari pedihnya azab neraka, tidakkah foto-foto berikut ini mengubati kerinduan kita yang sangat dalam kepada Sang Nabi Tercinta, Kekasih Allah , peribadi mulia teladan alam?? Ratusan orang menitiskan air matanya setelah menatap langsung baju beliau yang bersahaja dan sudah koyak, sandal beliau, keranda beliau yang tak terhalang apapun. Allahu Akbar ... serasa dekaaat denganmu ya Rasulullah ... Andai aku dapat melihat wajahmu, gugur segala persendianku, tak tahan dengan kenikmatan memandang kemuliaan wajahmu ... Allahumma shalli 'ala sayyidina Muhammad ....

(Gambar-gambar ini kebanyakan adalah koleksi yang tersimpan dari pelbagai tempat di beberapa negara: Museum Topkapy di Istanbul Turki, Jordan, Iraq dan negara-negara lain di Timur Tengah. Selamat merasakan kelazatan menatap peninggalan-peninggalan ini. Semoga kerinduan kita semakin memuncak kepada sang Nabi Agung, sang kekasih Allah ...)

Allahumma shalli 'ala sayyidina wa maulana Muhammad Shallallahu' Alaihi Wassallam ...

























Al-Quran dan Hadis inilah warisan peninggalan Rasulullah SAW yang paling berharga sebagai pedoman umat manusia ke jalan yang benar sampai akhir zaman. Gambar-gambar di atas hanyalah media untuk menumbuhkan kerinduan dan meningkatkan kecintaan kita kepada Allah SWT. Kecintaan yang utama kepada Rasulullah SAW adalah melaksanakan semua ajarannya semaksima mungkin.

Wednesday, 27 March 2013

KASIH ayah ♥ ^_^

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak “sudah diberitahu! jgn minum ais!”.Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata “tidak boleh!”..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.

Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya…Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..

Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa “Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiaka­­n lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya”..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..

(sebarkan jika kita sayang kepada ayah kita)

???? U ayah ({})?

* mungkin ramai yang tidak kisah akan kasih sayang seorang ayah ataupun redhanya… saat kita exam, adakah kita akan meminta ayah mendoakan kita. kebanyakannya akan meminta doa seorang ibu.

* sedalam dalam hati ayah, ada perasaan mahu melakukan yang terbaik untuk ahli keluarganya.

* answer me, siapa lelaki terbaik yang pernah hidup dalam hidup kalian? yang sanggup berkorban duit, sanggup melukakan dirinya untuk kalian…?

Monday, 25 March 2013

Saka!




SAKA dikaitkan dengan mewarisi jin yang membolehkan makhluk halus itu menjadikan pewarisnya dengan pelbagai kuasa ghaib seperti memiliki kecantikan, kekuatan luar biasa atau menjadi individu berpengaruh.


Hukum mewarisi dan menggunakan saka adalah haram di sisi Islam. Biasanya saka diwariskan kepada anak atau cucu kepada pemilik saka.

Saka adalah ilmu keturunan yang dipusakai ada hubung kaitnya dengan jin, sama ada dibela, dibuat sahabat secara sedar atau tidak oleh pemiliknya.

Gejala saka amat berbahaya dan mampu merosakkan kehidupan seseorang. Maka, penting kita menyiasat diri dan keluarga daripada mewarisi saka.

Masyarakat Melayu memahami saka sebagai ilmu yang dipusakai daripada waris teratas kepada waris di bawahnya. Contohnya daripada ibu atau bapa kepada anak, daripada datuk atau nenek kepada salah seorang daripada cucunya, atau seseorang dalam lingkungan keluarga.

Kesan jangka panjang jika seorang yang mewarisi saka ialah mampu menjadikan seseorang itu mendapat sakit sehingga koma atau lumpuh.

Umumnya, kebanyakan orang yang memiliki saka berkebolehan merawat orang yang sakit disebabkan jin dan syaitan. Cara rawatannya dengan menurun menggunakan mantera atau jampi.

Bacaan dan amalan yang dilakukan itu amat meragukan serta sukar difahami. Ia bertentangan dengan syariat kerana mempunyai unsur syirik yang boleh merosakkan akidah.

Jika seseorang itu menyatakan hasratnya pada waris tertentu, seperti anaknya yang dia adalah orang yang paling sesuai atau ‘layak’ mewarisinya.

Penurunan ilmu saka boleh berlaku secara tidak langsung apabila waris menerima barang tertentu peninggalan si mati seperti barangan kemas, keris, lembing atau tombak.

Syaitan akan sentiasa memastikan setiap manusia atau orang yang mewarisinya sesat ketika sampai ajal mereka. Pada mulanya memang saka kelihatan seperti memberi pelbagai kelebihan kepada tuannya seperti melindungi diri, keluarga dan harta benda tetapi itu semua hanya tipu helah untuk menyesatkan manusia.

Pelbagai kesan buruk dan masalah akan timbul dalam jangka masa panjang di mana kemuncaknya menyebabkan manusia itu berdosa besar kerana mensyirikkan Allah SWT.

Antara kesan buruk memelihara saka ialah pemiliknya menghadapi seksaan yang amat perit ketika menghadapi saat kematian kerana roh mereka sukar untuk keluar daripada jasad menyebabkan mereka terseksa ketika menemui ajal.

Situasi lebih dahsyat berlaku apabila pemilik saka sudah meninggal dunia tetapi saka yang dimilikinya masih enggan meninggalkan tuannya.

Gangguan saka juga menyebabkan seseorang dilanda penyakit misteri. Justeru ahli keluarga atau sesiapa saja dilarang menerima warisan saka daripada pemilik asal.

Bagi mereka yang sudah menerima, berusahalah untuk memutuskan hubungan dengan makhluk terbabit dengan mendapatkan khidmat pengamal perubatan Islam yang menggunakan al-Quran dan sunnah sebagai kaedah rawatan.

Pengamal Perubatan, Pusat Rawatan Islam Sinar Zamdurrani, Sharhan Shafie, berkata saka adalah perjanjian yang dibuat antara nenek moyang dengan jin laknatullah untuk mendapat kehebatan, kekuatan, kecantikan, perlindungan tertentu melalui perjanjian tertentu dalam tempoh yang ditentukan (tujuh keturunan).

“Saka berada dalam tubuh badan manusia sejak sekian lama hingga menjadi sebati dengan manusia. Ia berlaku sama ada seorang itu mengetahuinya ataupun tidak.

“Jin berkenaan ditinggalkan nenek moyang pembawa saka apabila mereka meninggal dunia. Ketika hidupnya, mereka berkawan atau membela jin berkenaan yang dikenali dengan pelbagai nama dalam masyarakat kita seperti polong, pelesit, toyol dan sebagainya,” katanya.

Beliau berkata terdapat kronologi bagaimana jin saka berpindah selepas kematian tuan punya saka berkenaan.

“Selepas nenek moyang yang membela jin terbabit meninggal dunia, jasadnya mati selepas roh keluar dari badannya. Namun Begitu, jin yang berdamping dengan nenek moyang itu tidak mati kerana umur jin bukan seperti manusia.

“Apabila jasad perumah saka dikebumikan, jin akan bebas seperti keadaan layang-layang yang terputus talinya. Maka ia akan berkeliaran di atas muka bumi ini untuk mencari pewaris baru,” katanya.

Sharhan berkata kebiasaannya jin berpindah kepada anak cucu yang mengamalkan jampi tertentu yang diambil daripada si mati.

“Saka turut berpindah kepada waris seperti anak atau cucu yang menyimpan barang peninggalan si mati. Mereka berpotensi besar mewarisi saka disebabkan pernah tinggal serumah bersama si mati.

Petanda Seseorang Mempunyai Saka;

Gejala waktu tidur
Susah tidur malam.
Sering terjaga pada waktu malam dalam keadaan cemas dan takut.
Mimpi buruk yang dikenali sebagai kabus seperti mimpi melihat sesuatu yang mengancamnya kemudian menjerit meminta pertolongan tetapi tiada siapa mendengarnya.
Mimpi perkara menakutkan dan menyeramkan.
Mimpi melihat binatang seperti kucing, anjing, unta, ular, serigala, tikus.
Bunyi gigi berlaga ketika tidur.
Ketawa, menangis dan menjerit-jerit ketika tidur.
Berdiri dan berjalan ketika tidur.
Mimpi jatuh dari tempat tinggi.
Mimpi berada di kawasan kotor atau di tanah perkuburan.
Mimpi melihat budak kecil.
Mimpi melihat salib atau gereja.
Merintih dan menangis ketika tidur.

Gejala waktu jaga :

Selalu pening kepala.
Lalai mengingati Allah SWT
Sering lesu dan malas.
Rasa sakit di salah satu anggota badan.
Sakit di belakang terutamanya tulang belakang.
Lenguh sendi-sendi utama.
Mempunyai ketumbuhan yang sukar diubati.
Mudah panik apabila berhadapan dengan sesuatu ujian.
Jiwa sentiasa lemah dan tiada motivasi untuk meneruskan hidup.
Mudah marah dan panas baran.
Emosional dan terlalu sensitif.
Terasa seperti terdapat sesuatu di bawah tapak kaki seperti terpijak batu atau telur.
Sentiasa mengantuk terutamanya dalam majlis ilmu.

“Selain itu, golongan yang menjadi sasaran kepada saka adalah anak cucu yang cetek pengetahuan agamanya, sentiasa melakukan maksiat, meninggalkan ibadat seperti solat, mereka yang lemah fizikalnya serta memang terlalu menginginkan sangat kehebatan serta kelebihan nenek moyang mereka,” katanya.

Beliau berkata memang terdapat pertalian erat antara jin dan saka kerana jin yang diwariskan itu umpama harta peninggalan.

“Terdapat hadis daripada Abu Tha’labah berkata. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Jin itu mempunyai tiga jenis iaitu jenis yang mempunyai sayap dan berterbangan di udara, jenis yang berbentuk ular dan anjing dan jenis yang berpindah randah.

“Jenis jin ketiga itu dikelaskan jenis jin yang menjadi saka kerana mampu berpindah dari satu keturunan ke satu keturunan di bawahnya,” katanya.

Sharhan berkata mereka yang memiliki saka juga mempunyai kebolehan mengubati penyakit yang disebabkan oleh jin dan syaitan tetapi mereka menggunakan dengan cara meragukan.

“Kebanyakan mereka berubat dengan kaedah menurun. Pembawa saka mampu mengubat tetapi dengan menggunakan jampi yang mempunyai unsur syirik.

“Malah jampi yang digunakan langsung tidak difahami maknanya,” katanya.
Beliau berkata terdapat amalan yang mampu menghalang seseorang itu menjadi mangsa saka dengan berkat keizinan Allah SWT.

“Segala bentuk gangguan jin dapat dielakkan dengan syarat kita percaya dan benar-benar yakin Allah yang menyembuhkan.

“Antaranya boleh mengamalkan zikir, membaca surah Mulk sebelum tidur, berwuduk sebelum tidur atau ketika mengadakan hubungan kelamin dengan isteri, jadikan amalan membaca surah Yaasin setiap Subuh, membaca Basmalah sebagai wirid setiap kali melakukan pekerjaan dan perdengarkan bacaan ayat ruqyah di dalam rumah,” katanya.(Harian Islam)