Tuesday, 17 January 2017

Who you rely on?

well, its been a while since i didnt update anything here, so i gonna post some word of anonymous.. (ehem)
.
.
"when u always rely on someone for help, i mean.. 100% ...everything u do u always need a person to help u, i can mostly guarantee that u'll not survive long in this cruel world. if u're still a kid, its acceptable but, even if u're a kid to be rely on someone too much is hurt in the ass, when those kid grow up, they'll give no benefit to other person around them, so, learn to be dependable. learn from mistake. try a new thing. (if it's a good thing, then its okay, if its bad, u'll get ur lesson) furthermore its not a good thing when u're always asking a favour from others. but, it's a whole different situation when a person is physically or mentally incapable of controlling themselves or handling themselves. that type of person do need help. (dont hesitate to help, the next story of ur life, might not still the same..u help people, kifarah help u back) its also can become something gore when the person that u always rely on, that u always put ur hope on, is suddenly not by ur side. u'll immediately just lose urself in the ocean world of anonymous. u'll startle. u dont know what to do. u can even lose urself. so, from now on u can TRY to learn bit by bit about something that u dont know.... appreciate a person that always helping u when u need them or not. say thank you if people does something nice to you. say sorry if u have made a mistake, put down ur ego. n yaaahh, in this world.. u're not always alone. what? ur lover dump u? u're in ur lowest? u still have God. the family. the friend. the cat. n u doesnt always have to be with people surrounding you. u are okay to be alone sometimes. u have ur own space. thats what we call ur privacy time, u need u. also, that doesnt mean u can just merely abandon someone when u want. remember who are there when u're in ur lowest.

Tuesday, 27 October 2015

sape tak gune?

Aku cuba kawal perasaan.
Bila baca,
"Orang baca Al-Quran tapi tak faham, tak guna juga."
Perasaanku berkecamuk nyamuk membacanya.
Masa tadika, cikgu kata, baca Al-Quran dapat pahala.
Tak guna?
Masa sekolah rendah, baca Alif Lam Mim, Alim Lam Ra', tiada siapa faham maksudnya. Baca dengan yakin Allah berkuasa, dapat Syurga.
Tak guna?
Masa sekolah menengah, jumpa orang buta hafal Al-Quran tanpa memahaminya. Beliau kata tenang hati, cerah hatinya.
Tak guna?
Masa masuk universiti, ada orang buat kajian. Murid-murid galus atau lembam cepat menghafal Al-Quran berbanding alphabet. Walaupun tak faham.
Tak guna?
Masa duduk asrama, kawan yang tak faham Al-Quran tapi baca Ayat Kursy sebab tak nak diganggu syaitan katanya. Dia tak hafal pun terjemahan ayat tu.
Tak guna?
Al-Quran diwahyukan bermula dengan suruhan "Iqra'", bacalah. Nabi s.a.w. pun diajar baca dulu. Kemudian, barulah diberikan kefahaman dan penjelasan dari Allah.
Orang yang baca Al-Quran walaupun tak faham, tak boleh pun kata dia tak guna.
Sesungguhnya orang yang tak berguna adalah orang yang tak baca pun Al-Quran.
Meski dia tak faham, bila baca, dapat pahala. Baca, hati tenang. Baca, halau syaitan. Baca, jadi ubat. Baca, jadi pelindung diri. Baca, penguat diri. Baca, rindu menggebu pada Allah dan Rasul. Baca, ingat Allah. Baca, ingat akhirat. Baca, ingat Syurga. Baca, mahu reda.
Memahami Al-Quran tetapi tidak membacanya juga tidak tepat. Dah faham, malas baca Al-Quran, salah juga.
Akhirul kalam, bacalah Al-Quran. Bila dah rajin baca, belajarlah memahami. Bila dah memahami, belajarlah mengamali.
Baca status ni, tapi hari ni tak baca pun lagi Al-Quran, tak guna juga.
-penulis misteri

Tuesday, 11 August 2015

AF

Eh, tahun 2015 dah nak habis ni masih ada lagi ke yang masuk tergedik-gedik di pentas Akademi Fantasia tu?
Jadi penyanyi, artis ni mudah je kalau ada rupa dan bakat. Tapi, benda sia-sia dan tak dapat pahala kalau dah terkinja-kinja campur gaul laki pompuan camtu.
Cubalah kalau yang lelaki tu, test anak tekak tu jadi bilal ke, ada gak pekdah. Suara menjerit nak pecah halkum pun takpe, ajak orang datang solat dapat pahala besar di sisi Allah tu. Memanglah gaji bilal berapa ratus RM je pun. Nak loan kereta pun tak cukup, tapi nun hah. Syurga yang lebih luas dari seluruh bumi dan langit dapat kat hang.
Kalau yang pompuan, suara sedap eloklah simpan nak pujuk suami kelak jangan kahwin lebih dari satu ke dua ke. Ni pujuk suami guna suara paling dahsyat sekali mengalahkan halilintar, "ABANGGGGG!!! TAGUNEEEE!!" Mana tak lari suami tu? Ada suara lembut tu, duduklah rumah ajar adik-adik dengan suara merdu tu. Ajar ngaji ke, ajar matematik ke, ajar sains ke. Atau gunakan jawab sopan bila mak suruh basuh pinggan mangkuk,
"Ya, mak. Ya, saya. Saya sedia berkhidmat basuh pinggan untuk mak." (lemah gemalai)
Atau gunakan suara merdu tu masa berdoa pada Allah dengan sendu tangisnya, minta Allah jadikan diri tu lebih beriman dan sampai ke tingkat solehah. Allahumma amiiin.
Akademi Fantasia cuma fantasi sementara. Naik kejap, pastu jatuh gedebuk siapa pun tak kenal dah kau nanti. Punyalah banyak siri AF, yang orang ingat cuma Mawi.
Tarik dirilah, jangan malukan diri dan maruah keluarga. Banyak lagi cara nakcari duit dari sumber yang halal. Mekasih.
— Abg Bikai the spoileretosz.

kawan dan amal

Masa aku di universiti tahun pertama, aku duduk asrama. Biasa budak-budak tahun pertama freshie ni memang macam tu. Tu pun bertahan first sem saja. Lelaki tak suka sangat duduk asrama. Rumah sewa, rumah bujang, tu yang lagi best.

Satu benda yang aku agak tak suka masa berada di asrama ni, bila masuk waktu solatlah. Dekat sangat dengan surau hostel. Lepas tu, dia ada peraturan la pula kena turun solat tiap hari kalau tak nak dibuang asrama.

Aku bab solat ni memang liat. Aku mengakulah. Tu yang aku rasa kalau boleh nak cau cepat-cepat dari asrama masa tu. Biar boleh tidur lepas Subuh tu lama sikit. Kalau solat sendiri kan cepat sikit. Kalau solat ramai-ramai ni, aduh nak kena zikirlah apa lah lepas solat.

Aku punya pemikiran masa tu memang munafik betul. Tapi, aku tengok kawan-kawan aku yang lain pun tarik selimut, tak turun solat sama macam aku juga. Yang betul-betul sivik, skema dan kira bagus saja yang turun solat.

Masa awal-awal masuk asrama, saf memang penuh. Tapi, bila dah lama sikit, kurang dah. Mula-mula saja, peraturan itulah inilah. Hangat-hangat tahi ayam. Yang memang betul-betul konsisten sajalah yang bersolat di surau.

Walaupun aku sengal, tapi aku tak adalah tak suka orang pergi solat di surau. Bagus, aku respek mereka. Sekurang-kurangnya taklah macam aku kepala tak berapa betul.

Bila aku habis sem satu, aku dan geng keluar dari asrama, cari rumah sewa. Dapatlah yang dekat dengan universiti tu. Makan pun senang. Nak keluar melepak kedai mamak pun bebas tengok bola sampai pagi pun tak ada siapa nak mengamuk. Kalau tak, duk bertekak dengan abang jaga pintu pagar kampuslah.

Bulan pertama aku duduk rumah sewa, kawan-kawan rumah sewa ni memang sekepala. Semua tak bangun solat Subuh. Solat lain apatah lagi. Aku pun rasa macam dah bukan orang Islam pula. Masjid ada saja berdekatan dengan rumah sewa tu. Tapi, memang pergi solat Jumaat sajalah. Solat-solat fardu biasa ni, harapanlah kalau nak pergi.

Suatu hari tu, aku pergi kampus macam biasa. Ada study group pula. Alahai, kena group dengan budak-budak usrah pula. Stay up sampai late night dekat asrama. Tumpang tidur di asrama sebab mereka ni kebanyakannya ada jawatan di asrama tu.

Masuk waktu Subuh, member tu kejutkan aku. Aku dengan menguapnya, mata merahnya macam malas saja bangun. Tapi, sebab aku segan dengan mereka, aku bangunlah juga. Mereka dah siap.

"Jom."

Aku tanya ke mana?

"Masjid."

Aku cepat-cepat berwuduk, tak mandi dah. Terus pakai kain pelekat yang member tu dah sediakan. Dia ajak naik motosikal dia. Pecut ke sebuah masjid.

Aku pun sampai di masjid tu. Ada la dalam dua saf. Aku pun solat Subuh berjemaah.

Masa aku solat tu, hati aku rasa tenang. Serius dowh. Tenang sangat. Dengan bayu pagi yang damai menusuk liang-liang roma. Sejuk. Bacaan imam pun sedap. Aku tiba-tiba rasa sebak.

Kalaulah aku tahu betapa bestnya solat Subuh bersama-sama di masjid ni. Mesti dah lama aku buat. Serius. Seronok. Dua rakaat rasa tak puas. Bila habis solat, zikir pun tak lama. Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, Allahu Akbar 33 kali. Aku tengok jam, memang dalam 10 minit saja pun.

Aku masa doa tu, aku rasa nak menangis. Lama sungguh aku tak datang masjid untuk solat fardu. Datang solat Jumaat pun ngam-ngam habis khutbah. Aku khilaf.

Rupanya, aku salah pilih kawan. Biarpun kawan yang sivik yang tak urban, tak hipster tu tak up-to-date sangat tu nampak menjengkelkan, tapi solat mereka terjaga. Tu lagi penting. Trendy tak penting sebenarnya. Kebebasan hidup remaja pun tak penting.

Yang lebih penting, aku dan Tuhan. Kawan memang ramai. Tapi sahabat yang membawa, memacu jalan ke siratul mustaqim, jalan lurus tu tak ramai.

Pada freedom yang aku nak, hanya ada kecelaruan hidup.

Tapi, pada Allah, pada solat berjemaah di masjid, adanya ketenangan hidup.

Dunia dan akhirat.

Aku harap, bila kau baca benda ni, kau carilah kawan yang utamakan solat.

Sampai bila nak lari dari solat berjemaah? Hidup ni tak lama. Hari ini dunia, esok akhirat. Siapa tahu.

Tulusly,
— Abg Bikai